TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Tisdag 2 maj 10:33

Hej hopp..
Vaknar till ännu en sommardag i Stockholm ;) helt fantastiskt!!

En dusch, och nu lite mera Zoegas, så är jag redo för ännu en dag.
Liten Husse är i skolan till tre, men jag har mina två äldsta pojkar här, och så pälsarna såklart.

Här åkte Jerry pendeltåg igår. Det var varmt och lite spännande tyckte han, för svansen som vanligtvis alltid är en hoprullad kringla över ryggen, åkte ner en liten bit, när vi åkte tåget. Men han gjorde det riktigt bra.

Alla människor vi mötte, en del klappade honom, och han som vanligtvis ryggar undan och vägrar låta någon han inte känner röra vid honom, han gick efter ett tag, själv fram till människor.

Igår var vi på Medisen, Gondolen, Ölpaus vid Slussen, promenad gamla stan.

Idag får vi se vad det blir av dagen.

#Tezzstockholm
#Jerrysmiljöträning
#Medisen
#Slussenmedjerry
#Tränahund
#Tezzfyrahundar

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Måndag 1 maj 16:57

Sommar i Stockholm idag! Årets första öl på uteservering, och Jerrys premiärtur med tåg och alla människor. Han grejar det galant ;))

Han är hur cool som helst, och idag, just idag gillar jag faktiskt Stockholm.

#Sommarstockholm
#Jerryåkertåg
#Miljöträninghund
#ÖlpåuteserveringStockholm

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Måndag 1 maj 13:04

Överlevde färjan, trots att den var ett inferno av skrikande barn, och folk som bytte platser hit och dit, för att slippa just detta.
Själv läste jag bok och lyssnade på musik i mina hörlurar så...

Fick givetvis köra av färjan sist, vad annars. Funderade på att tränga oss/smita in i någon av de andra köerna, som fick köra före. Såg en bil som gjorde just det. Såg senare samma bil stoppad av personal, och nu fick den verkligen köra av, ABSOLUT sist, så hädanefter slår jag den tanken ur hågen, om den dyker upp.

Ätit på chop chop, fick denna lilla textrad i en lyckokaka, som jag ändå inte äter, för den är gjord av mjöl.

#Lyckokaka
#Trängasigpåfärjan
#Straffadpåfärjan
#Godanyheter
#Infernoavbarn

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Måndag 1 maj 07:25

05:28 vaknade jag, lätt panikslagen, trodde jag missat färjan.,
Sen ringde larmet på telefonen, och en förvånad Jerry, spratt till och flög ur kojen.

Vaknade till en stund inatt. Jag frös, men var ändå svettig. Sådär fuktigt kallsvettig, som man bara kan bli när man sover i en båt, och det är alldeles för kallt inne, och rått dessutom.

Kondensen dröp på ventilerna i aktern när jag gick upp. Det har aldrig ens hänt en enda gång tidigare, då jag sovit i båten.

Gick ut på däck. Is överallt, frostiga luckor och minusgrader. Fryst bil. En ny istid är här.

Nu har hundarna fått sin 30-minuters morgonrunda, alla är inlastade i bilen, takboxen full med grejer.
Stockholm here we come..

#MotStockholm
#Visbyfärjan
#Fuktignatt
#MinusgraderiMaj
#Istidsmorgon
#Ispådäck

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Söndag 30 april 23:48

Idag har vi hållit på med båten, hela dagen.
Men nu är plottern monterad, vatten borttaget under durkskivorna i pentryt, hela akterpiken med madrasser och täcken som vi tvingades riva ut för att komma åt batterierna, är nu åter iordning.

Sen har vi riggat henne, fått storseglet på plats, efter en hel del om och men, lite svordomar, skratt och glada tillrop ;)
Vi hade lite funderingar om hur det skulle sitta..

Och seglet måste ju nästan ända upp till masttoppen,för att få in alla skrotvagnarna i skenan och lyckas fästa schacklet, och naturligtvis, så kom vinden helt plötsligt tillbaka, lite snett in i seglet, bara för att krångla till det hela ytterligare.

Inte gjorde det saken bättre heller, att det var iskallt ute, och fingrar och tår blev till isbitar.

Till slut blev vi äntligen klara, och då var de dags att flytta båten längre in i hamnen, för de måste ha platsen fri för sjösättning då vi är borta på fastlandet.

Nu är hon på plats, hundar rastade och jag i min koj. Måste sova några timmar innan vi ska upp tidigt imorgon och med färjan.

#Riggasegelbåt
#Tezzbåtliv
#Storsegel
#Kolfibersegel
#Gotlandsliv

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Söndag 30 april 12:14

God morgon!
Natten ombord har varit bra. Morgonen, som vanligt, iskall, men åtminstone soligt idag.

Drack lite vin igår kväll. Jerry intog bordspositionen, som den charmör han är ;)

Nu är vi i båten igen, efter morgonpromenad med hundarna..
Dags att få klart med plottern.
Märkligt att det ständigt samlas vatten under batterierna. Inga mängder, och det är sötvatten, men ändå. Vi torkar, och det rinner till..

#Tabledog
#Jerrypåbordet
#Batterivatten
#Tezzbåtliv
#Tezzdogs
#Plotterinstallation

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Lördag 29 april 20:56

Husse och jag har förberett för inkoppling av plottern. Dragit kabel genom rattpiedestalen, trångt och ett hål med alldeles för liten dimension.
Husse fick borra lite, och tillslut fick vi till det.

Under tiden öste regnet ner, och den hårda nordostliga vinden, pressade båten mot kajen.

Efter det, gick vi ut i regnet i skogen med hundarna. Den vanliga rundan på en dryg timme. Endast tre grader ute, och bilens dator larmade konstant om varning för väglaget, som den alltid gör, då temperaturen är plus tre eller mindre.

Jag älskar dessa vackra blålila blommor. Är det pärlhyacinter, de heter?

Imorgon ser ut att bli en bättre dag. Och det bästa fick jag idag. Jag behöver bara vara borta från 1-5 maj, istället för till den 10:e.Sen får jag ta med mig Liten Husse hem hit istället ;)
Och när jag skriver att jag inte gillar att vara på fastlandet, menar jag Stockholm med omnejd, inget annat. Är bara så less på den delen av Sverige..

#Pärlhyacinter
#Plotterinstallation
#Tregraderregn
#Gotlandsliv
#Livetpåön
#Tezzdogs
#Litenhusse

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Lördag 29 april 14:44

Idag är det regn som gäller. Hela fem härliga underbara vintergrader och regn. Lika skönt som en dag i november, nej förresten, november är varmare och skönare, vanligtvis även december.

Jag är less, mer än jäkligt less, på detta skitväder och att våren som ska vara den bästa årstiden på hela året, så gott som alltid uteblir, och snuvar en på den sol och värme vi så förtvivlat längtar efter, och vintern hånskrattar en i ansiktet, än en gång.

Jag hatar det här äckliga klimatet vi bor i. Åtta månader om året, handlar bara om att överleva, härda ut, genomlida, existera.. En enda lång iskall och mörk vinterplåga. Mörkret kunde jag väl leva med, men kylan ;((

Ja självklart hade jag väl flyttat ifrån det här Sibirienlandet om jag inte hade haft barn, barn som inte är tillräckligt stora ännu, och som jag inte vill mista kontakten med. Och OM jag hade haft tillräckligt med pengar, hade jag gjort det nu, och ändå haft bra kontakt med barnen.

Jag hatar att bara leva, på riktigt, några månader om året, och att resten bara handlar om att ÖVERleva..

#Sibirienland
#Hataräckligtsverigeklimat
#Hatavinter
#Vinterhelvete
#ÖverlevaInteleva
#Vinterhatare
#Tezzvärstasidor
#Vinterhatarblues

I fem år har jag bott på min 50 fots ketch, tillsammans med hundarna, som från början var en, men nu är fyra till antalet.
Nu är den eran i mitt liv över(tror jag) skeppet såldes i augusti 2016, och någonting nytt ska ta vid, men vad vet jag inte riktigt

De fyra hundarna & Liten Husse

Mardrömsseglatsen..

Överjordiskt Magiskt

S/Y ANDROMEDA

Elvström 42:a. Seglingsegenskaperna är enastående!