TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA

Inlägg publicerade under kategorin SEGLING

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 14 juni 2012 19:30

På vägen ut loggade vi 6,7 knop på bara storen. Min goda vän som var med tyckte de räckte och bad mig snällt att inte ta upp genuan också.

Hennes segeltokiga son och min 14-åring styrde i halvvinden över Mysingen. Gick superbra!

På länsen sen gick dirken av och rodkicken böjde sej. Hmm, kvalite? Bommen fick en väldig uppsving och hela seglet blev en ända stor buk som la sej mot spridarna.

Nåväl, vi seglade till destinationen ändå i en 4-5 knop.

På hemvägen hade vi rak motvind, en väldig motsjö ochj bitvis kändes de nästan som om vi gick baklänges, med endast 1,8 knop framåt. Utombordaren spolades över och hamnade nästan under vattnet i vågdalarna från de riktigt feta vågorna.

Pojkarna skrattade och tyckte allt var kul, men vännen är jag lite tveksam om jag får med ut nåt mer med mej i en liten segelbåt

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 14 juni 2012 19:17

Det blåste inte mycket mer än 7-8 m/s och sen över 10 i byarna, men de gick en del sjö på Mysingen idag. Bara kul och härligt tyckte jag, sönerna och kompisens ena segeltokiga son. Kompisen och hennes andra son tyckte de var läskigt.

Man hör deras tjut och kommentarer då vi på den här filmsekvensen går för motor på hemvägen, då dirken slitits av och rodkicken ur funktion, samt rak motvind just denna sträcka.

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 12 juni 2012 20:02

Jag och Mannen! Ut till Lacka. En underbart vacker plats 6 distans från oss.

Seglingen dit blev lite kryss, lite halvvind och sedan läns. Segling på alla bogar

Otroligt nog var vi helt ensamma där hela dagen!!

Mannen tände vedbastun och hoppade sedan i sjön och badade.

Vi lagade tonfiskröra och åt på gott bröd. Njöt av solen och ensamheten. Inte ofta man får ha en sån pärla för sig själv i skärgården.

Vi avslutade seglatsen hemma med att segla med storen uppe ända fram till bryggan och långsides utmed skeppet.

Gick bra, om än lite fort kanske på slutet då vi fick god halvvind i seglet precis innan vi vände upp mot vinden vid bryggan. Skönt att inte behöva amvända motorn

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 12 juni 2012 10:11

Vi flyttade henne den 19 maj, till varvet en liten bit från Nynäshamn. Ca 5 distans.

Inför avfärd kände jag en oro för motorn, att den skulle vara i så dåligt skick att den inte ens skulle kunna ta oss den lilla biten.

Mannen sa, äsch, de kommer gå bra. Och jag tänkte okej, kör på det.

Vi startar och glider ut från kajen. Nästan omedelbart börjar de låta konstigt om motorn. De vibrerar och skakar och låter väldigt, väldigt illa om den så fort vi drar på gasen lite.

Vi går så en liten bit, i ca 2 knop, mer går inte att köra. Sen säger jag att vi måste prova om vi får i backen, måste se om de funkar innan vi ska lägga till.

Lägger i backen, och motorn dör. Går inte få igång igen.

Upp med seglen, seglar plattläns i svag vind, men gör ändå omkring 3-4 knop.

Kontaktar sjöräddningssällskapet och ber att de ska komma bort till varvet och hjälpa oss lägga till.

De säger att de kan va på plats om 45 minuter, och vi bestämmer oss för att segla dit och sen ankra i väntan på hjälp med tilläggningen.

Vi seglar på bra och närmar oss varvet. Bestämmer oss för att ta ner segel och ankra strax utanför bryggan.

När vi närmar oss är vi uppe i en 4 knop, och storseglet fastnar olägligt nog, och går inte att få ner mer än till hälften.

Med god vind seglar vi nu rakt mot en annan brygga.

Jag beordrar barnen som är med att kasta ankaret, men något blir fel och det släpar bara efter oss på botten.

Strax innan vi med alla vackra 19 ton är på väg att angöra bryggan, lite väl hårt kanske, så tar ankaret plötlsigt, och med gemensamma krafter försöker männen bromsa upp henne så gott de går.

Själv har jag fendrat av henne ordentligt, och med en tamp i handen hoppar jag snyggt över relingen och ner på bryggan, och vi lägger till helt perfekt långskepps utan minsta lilla skråma.

Precis då kommer sjöräddningssällskapet bakom oss...

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 9 april 2012 16:32

En bedårande vacker, men iskall dag för att rigga!

Hunden givetvis med mitt i allting. Allra helst, och till Mannens förtret, envisades han ideligen med att lägga sig mitt på storseglet.

Välförtjänt paus med en old gold!

Mannen stilar sej lite

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 26 november 2011 15:48

Här ser ni fyra av dem. Roddejust ut och förtöjde i nummer sex fören liten stund sen.

De ärnitton vackra ton som ska hållas på plats.

Igår då de "bara" blåste kulingvindar, hade vi konstant slagsida mot bryggan och elementet på golvet åkte omkring.. Med jämna mellanrum såg man inte ens bojarna för de var under vattnet, och vi åkte in mot bryggan. Men de är bra fendrat så...

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 26 november 2011 15:22

Nu har jag gjort allt vad jag kunnat. Nu väntar vi bara på Berit. Den j-a kärringen.

Inte hunnit skriva på ett tag. Fullt upp med att fix ombord, barn, jobb. Det har blåst kuling till o från några dagar och eftersom jag inte ligger optimalt med henne alls, har jag varit otolig och sovit dåligt.

Vi ligger långskepps mot bryggan, och har vinden rakt in från sidan. Eftersom hon väger 19 ton och är ett riktigt vindfång har jag tagit 6 bojar (fixade just den sjätte) och förtöjt henne i sidan.

I fem år har jag bott på min 50 fots ketch, tillsammans med hundarna, som från början var en, men nu är fyra till antalet.
Nu är den eran i mitt liv över(tror jag) skeppet såldes i augusti 2016, och någonting nytt ska ta vid, men vad vet jag inte riktigt

De fyra hundarna & Liten Husse

Mardrömsseglatsen..

Överjordiskt Magiskt

S/Y ANDROMEDA

Elvström 42:a. Seglingsegenskaperna är enastående!