TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA

Inlägg publicerade under kategorin SEGLING

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 19 november 2011 17:52

Strax utanför Landsort där vi blir bogserade, blåser de litegrand och de går en del sjö

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 19 november 2011 08:13

22 grader inne i Fartyget! Får nog dra ner lite på elementen om jag inte vill ha en jätteelräkning varje månad. Och just nu är de så varmt att jag sitter här och svettas, och barnen som kom igår tycker de är en bastu här.

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 19 november 2011 08:01

Vilken resa igår! Vackert men så kallt, och de blev en hel del frysande under 13 timmar.

Strax utanför Landsort blåste det dessutom upp, och vi åkte omkring som i en tvålkopp där ute på vattnet då vi blev bogserade och inte hade något eget driv framåt.

De gjorde absolut inte mig något, men jag tyckte otroligt synd om hunden som såg lidande ut, och även de i bogserbåten berättade att en av dem höll på bli sjösjuk.

Bilder och video kommer, så fort jag hittat laddaren till htcn, som försvann mirakulöst igår.

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 15 november 2011 19:13

Efter dryga timmen kom sjöassistans och bogserade oss in till Strängnäs.

Där har vi sen blivit liggandes, i väntan på bogsering hem till Nynäshamn, som sker först på fredag morgon tidigt, 4-5tiden.

Men vi ligger inte i sjön   om man säger så. Ensamma i en hel gästhamn, de har aldrig hänt förut. Å andra sidan har jag heller aldrig varit ute och seglat i November förut heller.

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 15 november 2011 15:21

Vi seglade sen helt underbart med en medelhastighet på 5 knop fram till klockan 17:30 ca, då tvärdog vinden och vi började driva utan kontroll, och ingen motor. Dessförinnan hade jag börjat känna mig än mer tveksam då de var omöjligt att se prickar i mörkret och undrade hur vi skulle kunna segla genom trånga passager då sikten var kraftigt nedsatt genom mörkret som tidigt lägger sig över en den här årstiden.

Jag kastade ankaret och hoppades på att de skulle ta, den gamla ägaren tog ner alal seglen och min Älskling ringde till sjöassistans och bad om hjälp.

Sen satt vi där i mörkret på däck och fikade, med en enorm orange måne som lyste upp så vackert, och väntade på att sjöassistans skulle komma..

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 15 november 2011 15:05

Söndag morgon började med impellerbyte, då gamla ägaren inte hade lämnat några verktyg åt oss så vi kunde byta den kvällen innan.

Sedan var de dags att starta motorn. Som gick igång på första försöket, men inget kylvatten kom, så jag ropade att han skulle stänga av.

Sen kom den aldrig igång igen. Den gamla ägaren klev ner i motorrummet och försökte få igång henne, luftade, tappade ur vatten från filter, men inget hände.

Vid 14-tiden insåg vi att de inte skulle gå att få igång henne, och den gamla ägaren tyckte att vi skulle segla henne helt utan motor till Nynäshamn. Jag kände mig tveksam men tänkte att han vet väl hur de funkar och vad han ger sig in på.

Så vi fick hjälp att bli utdragna från kajen, och sen upp med seglen.

Redan där började jag bli tveksam då han ropade att han inte kunde styra henne som han ville och gick rakt över prickarna utan kontroll.

Jag vinkade tillbaka han med utombordaren och bad han dra ut oss lite till.

Sen var vi äntligen på väg.

De blåste inte mycket, men vinden sög tag i henne och vi kom direkt upp över 5 knop.

En härlig underbar känsla att segla henne!

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 15 november 2011 14:59

Lördag morgon ringde klockan 6, och jag fixade kaffe och förberedde för avfärd.

Som snöpligt nog inte blev av, då dimman låg tjock över hela Mälaren, under hela dagen. och ingen vind alls..

Vi bestämde söndag morgon för avfärd istället..

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - 15 november 2011 14:31

Vi skrev alla papper klara med Wasakredit( TACK Wasa, som var de enda vettiga kreditinstitut jag haft att göra med) alla andra idiotförklarade mig nästan. Trots bra årsinkomst och inga anmärkningar och 30% i kontantinsats till fartyget.

Fredag morgon var alla papper klara och vi gav oss av till Västerås. Vi åkte dit med den gamla ägaren som hade lovat att leverera skeppet till Nynäshamn, och vi bestämde oss för att segla henne dit.

Vi visste redan att motorn är defekt, men den skulle gå ungefär 30 minuter innan den sen tappade oljetrycket, och vi tänkte därför segla mestadels, och endast gå för motor genom trånga passager och broöppningar/slussningar.

Väl på plats riggade vi henne, och konstaterade sen att inget av de utlovade var gjort. Så som att laga toaletten, byta impellern, och även fixa en säkerhetsventil till varmvattenberedaren.

Vi insåg också att vi inte skulle kunna komma iväg förrän tidigast morgonen därpå.

Tezz på Andromeda! En caninetrovert seglande crazydoglady.

De fyra hundarna & Liten Husse

Mardrömsseglatsen..

Överjordiskt Magiskt

S/Y ANDROMEDA

Elvström 42:a. Seglingsegenskaperna är enastående!